Så kan forskning få oss att välja cykeln
2021-08-16
Hur tar du dig till jobbet på morgnarna? Idag står transporter för 25 procent av utsläppen i Europas städer. Om vi ska nå målen för utsläpp måste vi ändra hur vi till exempel tar oss till och från jobbet. Ett EU-projekt hoppas nu kunna påverka valen vi gör med hjälp av ”nudging”.


bakom projektet. Foto: David Naylor
EU-projektet DyMoN, Dynamic Mobility Nudging, är nystartat forskningsprojekt där aktörer från hela Europa samverkar. Projektets slutgiltiga mål är att ändra folks resebeteende för att skapa ett mer hållbart samhälle.
Mahmoud Shepero är postdoktor vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik och en av dem som deltar i projektet.
– Syftet med projektet är att med hjälp av nudges uppmuntra folk att ändra sina resvanor, att använda mer cykel och kollektivtrafik istället för att ta bilen, berättar han.
Uppmuntra till mer hållbara val

incitament och lagar inte är effektiva eller
tillämpbara, är nudging en alternativ metod för att
åstadkomma beteendeförändringar.
Bild: Shutterstock
Så vad innebär då begreppet nudging? Enkelt översatt kan man förklara det som ”en knuff i rätt riktning”. Helt enkelt ett verktyg som ska uppmuntra till mer hållbara eller hälsosamma val utan att begränsa deras valmöjligheter.
– Ett exempel på ”nudging” är att ha en lunchbuffé med mycket sallad för att få folk att äta mer grönsaker, förklarar Mahmoud Shepero.
Uppsala universitets del i projektet är att utveckla en modell som kan simulera människor resor i städerna. Informationen är bra för trafikplanerare för att veta hur folk använder olika färdmedel under rusningstid. Det kommer också hjälpa till att visa hur ”nudges” påverkar valet av färdmedel. För att utveckla modellen behöver man data. Om man ska använda sig av personlig data, till exempel hur en person tar sig till och från jobbet, är det viktigt att datan är skyddad på rätt sätt enligt de lagar som finns, även det kommer Uppsala universitet att ta fram.
Förutom Uppsala universitet medverkar ett antal andra olika aktörer från runtom i Europa. Bland annat svenska Sustainability InnoCenter och Ecollective, University of Salzburg Research Institute och Trafficon, ett tyskt trafikföretag.
Cykel istället för bil
Mahmoud Shepero tror att man med ”nudges” kan hjälpa Uppsalaborna, och andra, att göra bättre och mer hållbara val.
– Om det är bra väder så kan man få ett meddelande kvällen eller samma morgon där det står att det är fint väder, om du cyklar till jobbet imorgon tar det tio minuter. Det kommer förhoppningsvis leda till att personen tar cykeln istället för bil eller kollektivtrafik, berättar han.
På samma sätt kan man skicka ut ”nudges” med information om busstider för att uppmuntra till att åka kollektivet framför att ta bilen till jobbet.
Mer hållbara transporter
Utmaningen med projektet är att hitta rätt form av ”nudges”.
– Det kan vara svårt att få folk att ändra sina vanor. Det kan också variera mellan olika städer i olika länder så det blir en utmaning att hitta något som passar alla, säger Mahmoud Shepero.
Han hoppas att de med projektet ska hitta rätt ”nudges” som kan hjälpa stads- och trafikplanerare att skapa mer hållbara transporter i städerna.
– Det vill säga öka andelen hållbara transportmedel: att ta cykeln eller bussen istället för egen bil, säger Mahmoud Shepero.
KONTAKT
Mahmoud Shepero, postdoktor vid institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik.
Läs mer
DyMoN – Dynamic Mobility Nudge (Projektets webbsida vid Salzburg universitet, som koordinerar projektet)
Nyheter
-
Digital tvilling för hållbar kravställning
-
Hållbar turism i det nya normala
-
Innovationscentret FINEST inleder projekt för en hållbar livsmedelssektor
-
Uppsats om kartläggning av lovskolan uppmärksammas
-
Studenter deltar i tävling med egenbyggd elmotorcykel
-
Pris till studentuppsats inom energisystem
-
Forskare blir ledamot Vetenskapsrådets kommitté för utvecklingsforskning
-
Forskning om hållbar destinationsutveckling i ropet
-
Effektiv byggnadsteknik visas på explanatorium
-
Forskare deltar i "Pantresan – the talkshow"
-
SOLVE och ANItA på IVAs 100-lista
-
USER deltog i SamspEL Arena
-
Säkrare energi med samordnad el- och värmeproduktion
-
Avfall som resurs
-
Nytt avsnitt av podden Novum Organum: Hur kan vi upprättahålla framtida demokratier?
-
Institutionen deltar i kompetenscentrum för hållbara energisystem
-
Industridoktorand med ena foten i skogen, den andra i akademin och örat mot industrin
-
Life science-industrin rustar mot antibiotikaresistens
-
Nytt avsnitt av podden Novum Organum: Hur håller Vinnova på att återuppfinna sig själv?
-
En av våra forskare uttalar sig: ”Oroande signal om att binda priserna”
-
Internet of Things: ”Tekniken är inte problemet”
-
MER kan inte vara målet om vi vill ha hållbart samhälle
-
Innovation inte bara positivt
-
Simulering och optimering av vårdkedjor kan skapa ordning i ett komplext system
-
Dr. Zero Talkshow: intervju med Gregg Vanourek ”Vilka är livsentreprenörer?”
-
Forskningsmedel till USER
-
Nytt forskningsprojekt ska hitta lösningar för vätgasdriven färjetrafik
-
Tvärvetenskap och entreprenörskap i två nya poddar
-
”Jag har fått en otrolig start på karriären”
-
Tänk om Lyxfällan började räkna på koldioxidbudgeten
-
Innovationsmotståndare räddar världen
-
Årets Female Leader Engineer: Martina Sjölander
-
Tre forskningsprojekt pitchade i SamspELs maraton
-
Nytt avsnitt av podden Novum Organum: Green Deep Tech Transfer – behövs en kombination av kärlek och pengar?
-
”Forskningen inom industriell teknik kan kopplas samman med mycket av det som händer på RISE”
-
Löser innovation all världens problem?
-
Ny film om fusk och plagiat
-
Artikel i UNT: Forskningsprojekt ska få Uppsalabor att välja cykeln
-
Adjungerad professor bidrar till relevanta forskningsfrågor
-
Dags för Sveriges elever att bli energiforskare
-
Istället för salami - vad sägs om hållbar energi?
-
Inspelat seminarium från Almedalsveckan: Kunden som nyckelspelare på framtidens energimarknad
-
Sluta göra saker svårlagade - vi bör få rätt att reparera
-
Nytt avsnitt av podden Novum Organum: Blue sky research within business - will future steel production be fossil free?
-
Utbyggnaden av Ångström - laboratoriet står klar våren 2022
-
Så kan forskning få oss att välja cykeln
-
Win-win när ingenjörstudenter undersöker energisystem
-
Nytt forskningsprojekt bidrar till digitalt samhällsbyggande i praktiken
-
”Alla kommer att använda BIM”
-
Stort värde i sopor